X Zamknij

Ta witryna używa plików cookie
Pliki cookie stosuje się, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania np. do tzw. automatycznego logowania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, zapoznaj się z treścią polityki prywatności.

Polskie Forum Daewoo
Najbliższe spoty:
UżytkownicyRegulaminSzukajGaleriaRejestracjaZaloguj
 Ogłoszenie 

POMOC dla kolegi Mawerix!

Proszę choć zapoznajcie się z tematem aby wesprzeć kolegę jak tylko możemy!!!

POMOC

W związku z tym, że 25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO), Polskie Forum Daewoo zobowiązuje wszystkich obecnych użytkowników jak i nowo zarejestrowanych o zapoznanie się z nowym regulaminem i polityką prywatności.

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

ZAPOZNANIE SIĘ Z WYŻEJ WYMIENIONYMI WYTYCZNYMI JEST OBOWIĄZKOWE.

W poniższym temacie nazwanym "RODO", prosimy o stosowny wpis wedle wzoru, osób akceptujących wszelkie zmiany:

RODO


[-] Wszystko o oponach i felgach

Autor Wiadomość
Bourne
[Usunięty]

Wysłany: 2007-11-18, 14:29   [-] Wszystko o oponach i felgach

WSZYSTKO O OPONACH


Wszystkie opony posiadają oznaczenia umożliwiające ich klasyfikację. Zazwyczaj umieszczone są na bocznej ścianie i zawierają się w ciągu enigmatycznie połączonych symboli, z którymi powinien się zapoznać każdy posiadacz samochodu.

185/60R14 82 H (przykładowo)

Pierwsza liczba (185) określa szerokość opony w milimetrach

Druga liczba określa stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Seria 60 oznacza 60% z 185 mm, tzn. 111 mm. - wyjątek stanowi seria 80, której zazwyczaj się nie
podaje (np.155R13)

Litera R oznacza typ budowy opony, czyli w tym przypadku opony radialne

Trzecia liczba (14) oznacza średnicę tarczy koła w calach

Czwarta liczba to indeks nośności opony (np. 82 - 475 kg)

Ostatnia litera oznacza klasę prędkości (H - 210 km/h), informujący o prędkości maksymalnej, jaką może osiągać opona, jak również o zdolności opony do przenoszenia dostępnej mocy samochodu. Najczęściej stosowane indeksy: Q do 160 km/h, T do 190 km/h, H do 210 km/h, V do 240 km/h, W do 270 km/h, Y do 300 km/h.

Kierowcy, którzy preferują styl sportowy, bądź też cenią komfort i ekonomikę powinni przy wyborze opon pamiętać o tym, że optymalny dobór oznacza dodatkową dynamikę, bezpieczeństwo oraz przyjemność jazdy. Każdy rodzaj opon posiada swój indywidualny charakter, swoje zalety i ograniczenia, które należy brać pod uwagę dokonując zakup



Słownik oznaczeń
Poniżej podajemy rozwinięcia najczęściej spotykanych skrótów, które pojawiają się w systemach informatycznych przy zamawianiu opon i na bokach ogumienia.

BasePen - uziemienie elektrostatyczne (bieżnik z mieszanką krzemionkową w środkowym rowku odprowadzającą łeadunki elektrostatyczne)

BLT - (Raised Black Lettering / Letters) wypukłe czarne litery

BSW - (Black Sidewall) czrne litery

DOT - (Department of Transportion) oznacza, że opona jest zgodna ze wszytskimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje sie kod identyfikacji opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków

E - zmieniona mieszanka i konstrukcja

EMT - (Extended Mobility Tyre) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

FP - (Fringe Protector) ochraniacz felgi, znany też jako RFP (Rim Fringe Protector) lub MFS - oznaczenie stosowane przez Dunlopa

FR - rant ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Oznaczenie nie znajduje się na boku opony. Przeważnie lecz nie zawsze występuje w oponach o profilu 55 i niższym, jest to uzależnione od producenta, bieżnika, rozmiaru i typu opony.
Przykładowe "typowe" rozmiary:
- 205/55R16 (zdarzają się jednak wyjątki)
- 195/50R15
- 205/45R16
Bądź rzadziej:
- 145/65R15
- 235/70R16 (w pojazdach typu SUV)

JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie nylonowe

LI - (Load Index) wskaźnik maksymalnej nośności

LT - (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony, wskazuje że jest to ogumienie do samochodów 4x4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)

MFS - (Maximum Flanfe Shield) ochraniacz felgi (oznaczenie Dunlopa)

M + S - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych

OWL - (Outlined White Lettering / Letters) białe litery

P - (Passanger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)

PSP-Beta - konstrukcja opony z rozkładem zakładek zmniejszających poziom hałasu

R - (Radial) opona radialna

RBL - (Recessed Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery

RF - (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej ładowności

RIM PROTECTOR - ochrona felgi przed uszkodzeniem

ROF - (Run On Flat) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

RWL - (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery

SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

SI - (Speed Index) - wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania

TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa

TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa

ULW - zastosowanie w konstrukcji opony kordów aramidowych

XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona


Każda opona oznaczona jest przez producenta ciągiem liter i cyfr, które oznaczają poszczególne rozmiary lub właściwości opony, na przykład 205/55 R15 88 V.
I tak kolejno:
205 oznacza szerokość opony w mm,
55 to procentowy stosunek wysokości do szerokości opony (w tym przypadku 112,5 mm),
R określa rodzaj budowy opony = radialna (typ diagonalny wyszedł z użytkowania w oponach do samochodów osobowych),
15 - średnica obręczy wyrażona w calach
88 - indeks nośności (dopuszczalnego obciążenia),
V - indeks prędkości.

Na sąsiednim rysunku przedstawiamy typowe oznaczenie opony:
1 - producent i model opony,
2 - szerokość opony w mm,
3 - wskaźnik profilu opony
4 - oznaczenie radialnej konstrikcji opony
5 - średnica osadzania na obręczy (w calach)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WSZYSTKO O FELGACH

Schemat budowy felgi na przykładzie rozmiaru 7,00x16



Odsadzenie (ET, OFFSET) – jest to odległość między płaszczyzną montażową felgi a płaszczyzną symetrii felgi. Parametr ten podawany jest w mm i może być dodatni lub ujemny. Z wartością ujemną ET mamy do czynienia gdy płaszczyzna montażowa felgi znajduje się pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi a środkiem pojazdu. Im mniejsze ET tym felga jest bardziej wysunięta na zewnątrz auta.



Rozstaw otworów mocujących – jest to parametr, na który składają się dwie wartości. Pierwsza wielkość to ilość otworów mocujących a druga to średnica (podawana w mm) okręgu przechodzącego przez środki tych otworów, np. 5x110 – gdzie 5 oznacza ilość otworów a 110 mówi o średnicy okręgu przechodzącego przez środki wszystkich otworów.


FELGI - oznaczenia, parametry montażowe

Felga którą montujemy w samochodzie charakteryzuje się odpowiednimi parametrami.
Są to rozstaw śrub, rozmiar oraz ET i średnica otworu centralnego Ø.

Rozmiar felgi: 6,5x15
6,5 - szerokość felgi podawana w calach
15 - zewnętrzna średnica felgi podawana w calach

Rozstaw śrub: 5x110
5 - oznacza ilość śrub mocujących felgę
110 - oznacza średnicę okręgu na której to znajduje się 5 otworów montażowych

ET (offset lub inaczej odsadzenie) felgi:
Odsadzenie informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej - podawana w mm ET jest charakterystyczny dla każdego modelu felgi a nie modelu samochodu.
Przy zakupie felg należy zwrócić uwagę, jaki jest dopuszczalny offset felg, które chcemy zamontować w swoim pojeździe. Offset może mieć wartości zarówno dodatnie jak i ujemne i informuje o położeniu koła we wnęce nadkola.

Ø - średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi - podawana w mm:
umożliwia dokładne centrowanie felgi na piaście, w przypadku rozbieżności pomiędzy rozmiarem otworu centralnego w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące umożliwiające redukcję tej różnicy. Pierścienie centrujące są na ogół stosowane przez producentów felg aluminiowych i umożliwiają dostosowanie konkretnego modelu felgi do konkretnego modelu pojazdu.
 
 
Linker #1
Reklama


Auto: brak
Wiek: 28
Posty: 420
Reklamy widoczne tylko dla niezalogowanych.  

 
Administrator
Administrator

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 3843
Wysłany: 2008-04-20, 12:04   

Bardzo przydatny kalkulator liczący różnice w :
- średnicy koła
- prędkości (w procentach) oraz przy 50, 100, 150 km/h.


http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp
 
 
Szym
Poprawia fabryke? :)


Auto: Lanos sedan 1.6, LPG powered :)
Imie: Szymon
Pomógł: 9 razy
Wiek: 36
Dołączył: 27 Mar 2008
Posty: 525
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2008-04-20, 12:25   

Przydatna tabela pokazująca, czy na felgę o danej szerokości możemy założyć dana oponę:

- szerokość felgi jest podawana w calach , 1cal=25,4 mm

- szerokość felgi nie jest ściśle przyporządkowana do jednego wymiaru opon

- jeśli masz opony , które nie mieszczą się w zakresie szerokości felgi - tabela poniżej

( o jeden rozmiar w dół lub górę ) musisz się liczyć ze skróconym przebiegiem opony o około 10 % )



Pozdrawiam :) .
Szym
 
 
 
anusmaster
Dramat

Auto: civic/ lanos /cc/leganza/Matiz
Imie: Michał
Wiek: 39
Dołączył: 15 Cze 2008
Posty: 221
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2008-08-01, 14:12   

to jak to w końcu jest z tym et??jaki ma być w lenku??
dajcie znac ok? dzięki
 
 
 
Bourne
[Usunięty]

Wysłany: 2008-08-03, 22:48   

w lanku ma być et 49
 
 
Linker #2
Reklama


Auto: brak
Wiek: 30
Posty: 140
 

 
Trex


Auto: Lanos 1.5 16V LPG
Imie: Łukasz
Wiek: 34
Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 45
Wysłany: 2009-01-18, 19:20   

Lanos ma Standardowe koła 185/60/R14 czy jak zamontuje 195/55/R15 to będą przekłamania licznika ??
 
 
Pietro
Weteran


Auto: Lanos Hatchback T-150 1.6, full SX, 92U
Imie: Piotr
Pomógł: 341 razy
Wiek: 43
Dołączył: 06 Gru 2007
Posty: 4665
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-01-18, 19:52   

Trex napisał/a:
Lanos ma Standardowe koła 185/60/R14 czy jak zamontuje 195/55/R15 to będą przekłamania licznika ??


Będą... rzędu 3%... zakładając sytuację, że prędkościomierz pokazuje prędkość idealnie, to przy 100 km/h na prędkościomierzu, Twoja rzeczywista prędkość wynosiłaby 103 km/h. Przełoży się to też oczywiście na nieznaczne przekłamania licznika przebiegu...
 
 
Kat

Auto: Leganza 2.0 CDX
Pomógł: 43 razy
Wiek: 49
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 972
Skąd: Bukowno
Wysłany: 2009-01-25, 16:30   

Zamontuj 195/50R15 i średnica koła będzie taka sama jak przy 185/60R14 (oczywiście nie licząc zużycia bieżnika ;) )
 
 
mr_who

Auto: Matizek
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 31
Skąd: woj. lubelskie
Wysłany: 2009-05-14, 15:12   

Jaki jest rozmiar Et w Matizie i co trzeba kombinować jeśli jest większy/mniejszy rozmiar na feldze
 
 
Bourne
[Usunięty]

Wysłany: 2009-05-14, 17:32   

MATIZ

Rozmiar: 4.5Jx13
Rozstaw śrub: 4x114.3
ET (odsadzenie): 45
CH (otwór centralny): 69.1
 
 
kirbi
[Usunięty]

Wysłany: 2009-05-14, 18:27   

Skoro tak fajnie obleciałeś temat z felgami to jeszcze przydałoby się napisać kilka słów o oringach i dystansach, bo niektórzy w ogóle nie wiedzą z czym to się je.
 
 
staszq1
mrufka


Auto: Mitsubishi O1T 250HP
Imie: Staszq
Pomógł: 3 razy
Wiek: 36
Dołączył: 20 Kwi 2009
Posty: 559
Skąd: RJA
Wysłany: 2009-06-02, 20:06   

Pietro napisał/a:
zakładając sytuację, że prędkościomierz pokazuje prędkość idealnie

Czytając różne testy aut i inne artykuły to 1/3 aut w których wskazówka pokazywała setkę w rzeczywistości jechała poniżej 95 km/h a reszta miała błędy w granicach 2-5 km/h na niekorzyść suszarek, że tak powiem :lol: :lol: czyli
Pietro napisał/a:
Będą... rzędu 3%.
doprowadzą do tego, że będą wskazywać faktyczną prędkość :D



Moja srebrno-ołowiana strzała http://daewooforum.pl/viewtopic.php?t=13095... była teraz jest http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=90922 Cichociemny
 
 
Podobne tematy
Odpowiedz do tematu

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group


Polityka Prywatności   |   O Forum   |   Kontakt