Ta witryna używa plików cookie
Pliki cookie stosuje się, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania np. do tzw. automatycznego logowania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, zapoznaj się z treścią polityki prywatności.
W związku z tym, że 25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO), Polskie Forum Daewoo zobowiązuje wszystkich obecnych użytkowników jak i nowo zarejestrowanych o zapoznanie się z nowym regulaminem i polityką prywatności.
Wysłany: 2007-11-18, 14:29 [-] Wszystko o oponach i felgach
WSZYSTKO O OPONACH
Wszystkie opony posiadają oznaczenia umożliwiające ich klasyfikację. Zazwyczaj umieszczone są na bocznej ścianie i zawierają się w ciągu enigmatycznie połączonych symboli, z którymi powinien się zapoznać każdy posiadacz samochodu.
185/60R14 82 H (przykładowo)
Pierwsza liczba (185) określa szerokość opony w milimetrach
Druga liczba określa stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Seria 60 oznacza 60% z 185 mm, tzn. 111 mm. - wyjątek stanowi seria 80, której zazwyczaj się nie
podaje (np.155R13)
Litera R oznacza typ budowy opony, czyli w tym przypadku opony radialne
Trzecia liczba (14) oznacza średnicę tarczy koła w calach
Czwarta liczba to indeks nośności opony (np. 82 - 475 kg)
Ostatnia litera oznacza klasę prędkości (H - 210 km/h), informujący o prędkości maksymalnej, jaką może osiągać opona, jak również o zdolności opony do przenoszenia dostępnej mocy samochodu. Najczęściej stosowane indeksy: Q do 160 km/h, T do 190 km/h, H do 210 km/h, V do 240 km/h, W do 270 km/h, Y do 300 km/h.
Kierowcy, którzy preferują styl sportowy, bądź też cenią komfort i ekonomikę powinni przy wyborze opon pamiętać o tym, że optymalny dobór oznacza dodatkową dynamikę, bezpieczeństwo oraz przyjemność jazdy. Każdy rodzaj opon posiada swój indywidualny charakter, swoje zalety i ograniczenia, które należy brać pod uwagę dokonując zakup
Słownik oznaczeń
Poniżej podajemy rozwinięcia najczęściej spotykanych skrótów, które pojawiają się w systemach informatycznych przy zamawianiu opon i na bokach ogumienia.
BasePen - uziemienie elektrostatyczne (bieżnik z mieszanką krzemionkową w środkowym rowku odprowadzającą łeadunki elektrostatyczne)
BLT - (Raised Black Lettering / Letters) wypukłe czarne litery
BSW - (Black Sidewall) czrne litery
DOT - (Department of Transportion) oznacza, że opona jest zgodna ze wszytskimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje sie kod identyfikacji opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków
E - zmieniona mieszanka i konstrukcja
EMT - (Extended Mobility Tyre) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
FP - (Fringe Protector) ochraniacz felgi, znany też jako RFP (Rim Fringe Protector) lub MFS - oznaczenie stosowane przez Dunlopa
FR - rant ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Oznaczenie nie znajduje się na boku opony. Przeważnie lecz nie zawsze występuje w oponach o profilu 55 i niższym, jest to uzależnione od producenta, bieżnika, rozmiaru i typu opony.
Przykładowe "typowe" rozmiary:
- 205/55R16 (zdarzają się jednak wyjątki)
- 195/50R15
- 205/45R16
Bądź rzadziej:
- 145/65R15
- 235/70R16 (w pojazdach typu SUV)
M + S - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych
OWL - (Outlined White Lettering / Letters) białe litery
P - (Passanger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)
PSP-Beta - konstrukcja opony z rozkładem zakładek zmniejszających poziom hałasu
R - (Radial) opona radialna
RBL - (Recessed Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery
RF - (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej ładowności
RIM PROTECTOR - ochrona felgi przed uszkodzeniem
ROF - (Run On Flat) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
RWL - (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery
SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
SI - (Speed Index) - wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania
TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa
TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa
ULW - zastosowanie w konstrukcji opony kordów aramidowych
XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona
Każda opona oznaczona jest przez producenta ciągiem liter i cyfr, które oznaczają poszczególne rozmiary lub właściwości opony, na przykład 205/55 R15 88 V.
I tak kolejno:
205 oznacza szerokość opony w mm,
55 to procentowy stosunek wysokości do szerokości opony (w tym przypadku 112,5 mm),
R określa rodzaj budowy opony = radialna (typ diagonalny wyszedł z użytkowania w oponach do samochodów osobowych),
15 - średnica obręczy wyrażona w calach
88 - indeks nośności (dopuszczalnego obciążenia),
V - indeks prędkości.
Na sąsiednim rysunku przedstawiamy typowe oznaczenie opony:
1 - producent i model opony,
2 - szerokość opony w mm,
3 - wskaźnik profilu opony
4 - oznaczenie radialnej konstrikcji opony
5 - średnica osadzania na obręczy (w calach)
Schemat budowy felgi na przykładzie rozmiaru 7,00x16
Odsadzenie (ET, OFFSET) – jest to odległość między płaszczyzną montażową felgi a płaszczyzną symetrii felgi. Parametr ten podawany jest w mm i może być dodatni lub ujemny. Z wartością ujemną ET mamy do czynienia gdy płaszczyzna montażowa felgi znajduje się pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi a środkiem pojazdu. Im mniejsze ET tym felga jest bardziej wysunięta na zewnątrz auta.
Rozstaw otworów mocujących – jest to parametr, na który składają się dwie wartości. Pierwsza wielkość to ilość otworów mocujących a druga to średnica (podawana w mm) okręgu przechodzącego przez środki tych otworów, np. 5x110 – gdzie 5 oznacza ilość otworów a 110 mówi o średnicy okręgu przechodzącego przez środki wszystkich otworów.
FELGI - oznaczenia, parametry montażowe
Felga którą montujemy w samochodzie charakteryzuje się odpowiednimi parametrami.
Są to rozstaw śrub, rozmiar oraz ET i średnica otworu centralnego Ø.
Rozmiar felgi: 6,5x15
6,5 - szerokość felgi podawana w calach
15 - zewnętrzna średnica felgi podawana w calach
Rozstaw śrub: 5x110
5 - oznacza ilość śrub mocujących felgę
110 - oznacza średnicę okręgu na której to znajduje się 5 otworów montażowych
ET (offset lub inaczej odsadzenie) felgi:
Odsadzenie informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej - podawana w mm ET jest charakterystyczny dla każdego modelu felgi a nie modelu samochodu.
Przy zakupie felg należy zwrócić uwagę, jaki jest dopuszczalny offset felg, które chcemy zamontować w swoim pojeździe. Offset może mieć wartości zarówno dodatnie jak i ujemne i informuje o położeniu koła we wnęce nadkola.
Ø - średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi - podawana w mm:
umożliwia dokładne centrowanie felgi na piaście, w przypadku rozbieżności pomiędzy rozmiarem otworu centralnego w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące umożliwiające redukcję tej różnicy. Pierścienie centrujące są na ogół stosowane przez producentów felg aluminiowych i umożliwiają dostosowanie konkretnego modelu felgi do konkretnego modelu pojazdu.
Linker #1 Reklama
Auto: brak
Wiek: 28
Posty: 420
Reklamy widoczne tylko dla niezalogowanych.
Administrator Administrator
Pomógł: 8 razy Dołączył: 28 Lip 2006 Posty: 3843
Wysłany: 2008-04-20, 12:04
Bardzo przydatny kalkulator liczący różnice w :
- średnicy koła
- prędkości (w procentach) oraz przy 50, 100, 150 km/h.
Lanos ma Standardowe koła 185/60/R14 czy jak zamontuje 195/55/R15 to będą przekłamania licznika
Pietro Weteran
Auto: Lanos Hatchback T-150 1.6, full SX, 92U
Imie: Piotr Pomógł: 341 razy Wiek: 43 Dołączył: 06 Gru 2007 Posty: 4665 Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-01-18, 19:52
Trex napisał/a:
Lanos ma Standardowe koła 185/60/R14 czy jak zamontuje 195/55/R15 to będą przekłamania licznika
Będą... rzędu 3%... zakładając sytuację, że prędkościomierz pokazuje prędkość idealnie, to przy 100 km/h na prędkościomierzu, Twoja rzeczywista prędkość wynosiłaby 103 km/h. Przełoży się to też oczywiście na nieznaczne przekłamania licznika przebiegu...
Kat
Auto: Leganza 2.0 CDX Pomógł: 43 razy Wiek: 49 Dołączył: 12 Gru 2007 Posty: 972 Skąd: Bukowno
Wysłany: 2009-01-25, 16:30
Zamontuj 195/50R15 i średnica koła będzie taka sama jak przy 185/60R14 (oczywiście nie licząc zużycia bieżnika )
Skoro tak fajnie obleciałeś temat z felgami to jeszcze przydałoby się napisać kilka słów o oringach i dystansach, bo niektórzy w ogóle nie wiedzą z czym to się je.
zakładając sytuację, że prędkościomierz pokazuje prędkość idealnie
Czytając różne testy aut i inne artykuły to 1/3 aut w których wskazówka pokazywała setkę w rzeczywistości jechała poniżej 95 km/h a reszta miała błędy w granicach 2-5 km/h na niekorzyść suszarek, że tak powiem czyli
Pietro napisał/a:
Będą... rzędu 3%.
doprowadzą do tego, że będą wskazywać faktyczną prędkość