Ta witryna używa plików cookie
Pliki cookie stosuje się, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania np. do tzw. automatycznego logowania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, zapoznaj się z treścią polityki prywatności.
W związku z tym, że 25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO), Polskie Forum Daewoo zobowiązuje wszystkich obecnych użytkowników jak i nowo zarejestrowanych o zapoznanie się z nowym regulaminem i polityką prywatności.
Wysłany: 2012-07-19, 18:33 [Lanos] wentylator chłodnicy - problem
Witam, zauważyłem, że od jakiegoś czasu nie włącza mi się wentylator chłodnicy. Wskaźnik temp. jest zawsze poniżej środkowej kreski. Nie ważne ile zrobię km, zawsze silnik wydaje mi się gorący, nawet po 7 km można się bardzo dotkliwie oparzyć.
Dlatego postanowiłem sprawdzić co jest z tym wentylatorem.
1. Zacząłem od wszystkich bezpieczników - wszystkie są dobre
2. Następnie odpiąłem wtyczkę wentylatora i podpiąłem go do akumulatora i działa bez problemów.
3. Natomiast zacząłem sprawdzać napięcie na gnieździe, w które wpina się wtyczkę od wentylatora. I tu moje zdziwienie. Zamiast 12 V jest tylko 0,02V.
Wnioskuje, ze to jest bezpośrednim problemem niedziałającego wentylatora chłodnicy. Ale czemu tam prąd nie dochodzi?
Proszę o jakieś wskazówki co mogę samemu sprawdzić, co wymienić aby działał mi ten wentylator??
PS. Boję się, że w końcu zagrzeje silnik. Dziennie robię max 18 km, 9km w jedną stronę do pracy. Mogę na razie tak jeździć z niedziałającym wentylkiem?? Czy lepiej odstawić lanosa na czas naprawy??
Linker #1 Reklama
Auto: brak
Wiek: 28
Posty: 420
Reklamy widoczne tylko dla niezalogowanych.
Mawerix Grupa Podkarpacka
Auto: Mułek C20NE, Zafira Z19DT Pomógł: 701 razy Dołączył: 29 Sie 2010 Posty: 11102 Skąd: Zabierzów [KRA]
Wysłany: 2012-07-19, 19:02
Nie szukaj dziury w całym
Odpal auto niech się nagrzeje na postoju do czasu aż wskaźnik nienormalnie wzrośnie albo się wcześniej włączy wentylator
marusiek91 [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-19, 19:22
hmmm.. trochę nie rozumiem. Czyli mówisz, że to, że jest 0,02V na wtyczce wentylatora to normalne??
To czemu silnik bardzo szybko mi się grzeje po kilku minutach? I czemu sie nie włacza ten wiatrak chłodnicy??
Więc mówisz, żebym odpalił samochód i poczekał, aż wskazówka na desce dojdzie do połowy, i co wtedy??
Mawerix Grupa Podkarpacka
Auto: Mułek C20NE, Zafira Z19DT Pomógł: 701 razy Dołączył: 29 Sie 2010 Posty: 11102 Skąd: Zabierzów [KRA]
Wysłany: 2012-07-19, 19:28
marusiek91 napisał/a:
hmmm.. trochę nie rozumiem. Czyli mówisz, że to, że jest 0,02V na wtyczce wentylatora to normalne??
Bo 0,02 V to zero napięcia czyli bez napięcia wentylator nie zadziała, napięcie powinno się pojawić gdy czujnik odpowiedzialny za chłodzenie poda sygnał na przekaźnik a ten poda zasilanie na wentylator ... proste
marusiek91 napisał/a:
To czemu silnik bardzo szybko mi się grzeje po kilku minutach? I czemu sie nie włacza ten wiatrak chłodnicy??
Kolego to ile Twoim zdaniem powinien się nagrzewać silnik tym bardziej że na zewnątrz 20'C - godzinę
Wentylator może się nie załączać bo tego nie wymaga temperatura płynu chłodzącego silnik, zrób jak wcześniej pisałem i zobaczysz czy temperatura podskoczy nienormalnie czy załączy się wiatrak ....
voltek Pomógł: 51 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Posty: 456
Wysłany: 2012-07-19, 19:30
Zanim zagotujesz silnik lub dotkliwie się poparzysz masz kilka możliwości sprawdzenia układu chłodzenia nawet na zimno.
ECU czuwa nad przekaźnikami low i high i jeśli wyczuje problem masz lampke check.Wyczuwa też nieprawidłowości czujnika CTS
Możesz sprawdzić całą linię zasilającą wentylator mostkując piny (30 i 87) po wyjęciu przekaźników low i high.Jeśli ruszy wentylator wolniej na (low) a szybciej na (high) to na pewno masz cały układ sprawny.
W moim odczuciu możesz mieć uwalony wolny bieg poprzez uszkodzony opornik dmuchawy(to jest częsta usterka),wentylator załączy się dopiero przy 97st mimo ze powinien przy 92st.
Ostatnim zabezpieczeniem przed przegrzaniem jest korek zbiorniczka płynu chłodzącego.Jeśli wywali płyn to na pewno wtedy możesz być pewny niesprawności układu
Oczywiście wszystko do sprawdzenia pod 1 warunkiem .Musi być odpowiedni stan płynu chłodzącego
Linker #2 Reklama
Auto: brak
Wiek: 30
Posty: 140
marusiek91 [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-19, 19:36
dobra, sory za problem
Czyli gwoli ścisłości: odpalić mam samochód na postoju i poczekać aż wskazówka dojdzie do połowy? nie rozumiem o co chodzi z "nienormalnym wzrośnięciu wskaźnika". xP
A co do wypowiedzi volteka, wystarczy zmostkowac te piny, i jeśli ruszy na low i na high to całość jest sprawna??
rgre
Imie: Roman Pomógł: 783 razy Dołączył: 14 Lis 2011 Posty: 7951 Skąd: w-wa
Wysłany: 2012-07-19, 19:44
marusiek91 napisał/a:
Czyli gwoli ścisłości: odpalić mam samochód na postoju i poczekać aż wskazówka dojdzie do połowy? nie rozumiem o co chodzi z "nienormalnym wzrośnięciu wskaźnika". xP
tak ,nienormalne ponad połowę wskaźnika.
marusiek91 napisał/a:
A co do wypowiedzi volteka, wystarczy zmostkowac te piny, i jeśli ruszy na low i na high to całość jest sprawna??
nie. sterowanie jest przez podanie / gdy potrzeba / 12V.gdy wentylator nie jest włączony /nie zachodzi konieczność jego włączenia/ masz masę na czarnym i tylko masę na czerwono-żółtym przy wentylatorze poprzez silnik wentylatora / chwilowo nie podłączny kabel, takie napięcia i prądy powinno sprawdzać się pod obciążeniem np. próbówką -żarówką/. o potrzebie włączenia wentylatora decyduje komp benzyny poprzez dane z czujnika temperatury
Mawerix Grupa Podkarpacka
Auto: Mułek C20NE, Zafira Z19DT Pomógł: 701 razy Dołączył: 29 Sie 2010 Posty: 11102 Skąd: Zabierzów [KRA]
Wysłany: 2012-07-19, 19:45
marusiek91 napisał/a:
dobra, sory za problem
To nie problem
marusiek91 napisał/a:
nie rozumiem o co chodzi z "nienormalnym wzrośnięciu wskaźnika". xP
Wskazówka skoczy na połowę lub ponad połowę.
Co do wolnych obrotów voltek może mieć słuszność, zobacz na stan rezystora, znajduje się pod zderzakiem.
marusiek91 [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-19, 19:47
dobra, to sprawdzę ten pierwszy sposób.
Zapale samochód i poczekam aż wskazówka dojdzie do połowy. Ale jeżeli wskazówka stanie pod kreską połowy i tak będzie już stać a wentylator się nie włączy?? (zawsze jest na takim samym poziomie jak jeżdżę, czyli pod kreską połowy i nigdy mi nie wzrosła bardziej.)
Mawerix Grupa Podkarpacka
Auto: Mułek C20NE, Zafira Z19DT Pomógł: 701 razy Dołączył: 29 Sie 2010 Posty: 11102 Skąd: Zabierzów [KRA]
Wysłany: 2012-07-19, 19:53
marusiek91 napisał/a:
Ale jeżeli wskazówka stanie pod kreską połowy i tak będzie już stać a wentylator się nie włączy??
Niema takiej opcji albo skoczy temp. albo wentylator się załączy ale powinniśmy zacząć od sprawdzenia poziomu płynu
marusiek91 [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-19, 19:57
dobrze, jutro sprawdzę Twój sposób. Jakby co mogę liczyć na dalszą pomoc?
PS. płynu chłodniczego mam powyżej minimum w zbiorniku wyrównawczym.
marusiek91 [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-20, 15:08
Mawerix, zrobiłem jak mówiłeś. Po jeździe ok 7 km, podjechałem pod blok i zostawiłem samochód na 20 min na jałowym biegu. Czekałem i czekałem ale nic się nie dzieje. Nie załączył się wentylator.
Mawerix Grupa Podkarpacka
Auto: Mułek C20NE, Zafira Z19DT Pomógł: 701 razy Dołączył: 29 Sie 2010 Posty: 11102 Skąd: Zabierzów [KRA]
Wysłany: 2012-07-20, 17:46
A temperatura jak wyglądała w tym czasie
marusiek91 [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-20, 18:42
Przepraszam Cię bardzo, po wczorajszym mierzeniu napięć kumpel nie spiął mi z powrotem wtyczki wentylatora. Teraz ja złączyłem z gniazdem i jak wróciłem z treningu to postawiłem go zapalonego i poczekałem co sie stanie. Otóż wentylator się włączył na 10-15s i się wyłączył. Wskazówka temp. na desce rozdzielczej była poniżej środkowej kreski, czyli tak jak zawsze. Natomiast podobno są dwa biegi tego wiatraka chłodnicy. Skąd mam wiedzieć czy to nie był bieg high? Bo pewien przedmówca sugerował, że mogę mieć uszkodzony opornik wiatraka, i że może mi nie działać bieg low.
Więc skąd mam wiedzieć jaki bieg mi się przed chwilą włączył na te dziesięć - piętnaście sekund?
Mawerix Grupa Podkarpacka
Auto: Mułek C20NE, Zafira Z19DT Pomógł: 701 razy Dołączył: 29 Sie 2010 Posty: 11102 Skąd: Zabierzów [KRA]
Wysłany: 2012-07-20, 19:37
marusiek91 napisał/a:
Więc skąd mam wiedzieć jaki bieg mi się przed chwilą włączył na te dziesięć - piętnaście sekund?
Raczej szybki bieg bo wolny jest po prostu "wolny" słabo słyszalny itp. Jak już pisałem sprawdź stan tego rezystora pod zderzakiem.