Ta witryna używa plików cookie
Pliki cookie stosuje się, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania np. do tzw. automatycznego logowania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, zapoznaj się z treścią polityki prywatności.
W związku z tym, że 25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO), Polskie Forum Daewoo zobowiązuje wszystkich obecnych użytkowników jak i nowo zarejestrowanych o zapoznanie się z nowym regulaminem i polityką prywatności.
Postaram się przybliżyć tematykę wymiany przegubów w lanosie.
W niniejszym opracowaniu przedstawię moje zmagania, i w przykładach pokarzę prawą stronę.
Materiały:
Nowe przegub, ( w niniejszym manualnu Kamoka ) w zestawie z nową nakrętką, zawleczką i smarem w tubie.
Mogą się przydać:
Nowa osłona gumowa przegubu i opaski zaciskowe do jej mocowania.
Narzędzia :
Klucz do kół.
Klucze nasadowe metryczne 12,13,17,19 i 32 ( w zależności od przegubów może się przydać przedłużany )
Klucze 13 płaski do odkręcenia mocowania drążka.
Młotek, śrubokręty, obcęgi i takie tam...
Oto co chcemy wymienić..
1. Zanim podniesiemy mordę lanosa warto poluzować śruby w kołach, i śrubę mocujące półośki/przeguby w piaście koła - klucz metryczny 32. Śruba na półośce zabezpieczona zawleczką.
2. Podnosimy przód auta, zabezpieczamy żeby nie spadło nam na łeb.
3. Zdejmujemy koło, odkręcamy do reszty śrubę mocującą półośkę/przegub w piaście.
4. Odkręcamy łącznik drążka stabilizatora (a), odkręcamy i wyciskamy gałkę drążka kierowniczego (b), luzujemy nakrętki górnego mocowania zawieszenia (c), odkręcamy nakrętkę na trzpieniu zwrotnicy (d). Przy wyciskaniu gałki kierowniczej uważamy, żeby jej nie obracać na drążku kierowniczym bo to nam zrujnuje zbieżność.
5. Zdejmujemy zwrotnicę z trzpienia (d). ( w trudnych przypadkach możemy wykręcić trzpień z wahacza - 3 śruby (e) )
6. Odchylamy zwrotnicę i wyciągamy półoś/przegub z piasty, a następnie wyciągamy półoś ze skrzyni biegów (powinna wyjść z oporem ale powinna wyjść).
7. Mocujemy półoś w imadle i zdejmujemy osłonę gumową przegubu (f) (od strony koła). Jeżeli osłonę gumową mamy nie uszkodzoną, to staramy się ją zdjęć bez zniszczenia. Podobno oryginalne są znacznie lepsze od nowych. Ja zdjąłem uszkadzając swoją, i ta osłona którą później kupiłem jako porządną wyglądała na znacznie słabszą. W celu zdjęcia osłony luzujemy tą większą metalową opaskę mocującą (g). Jak ją uszkodzimy opaskę to nie ma dramatu. Wymiana nie stanowi problemu, poza tym ciężko ją zdjąć a nie uszkodzić. UWAGA. Pod osłoną znajduje, a przynajmniej powinno się znajdować sporo czarnego smaru, który może się wylewać. Warto przygotować się na taką niespodziankę. Osłonę przewlekamy na drugą stronę, za mniejsze mocowanie(h) i myjemy ze starego smaru. Następnie myjemy przegub, szczególnie przy nasadzie półosi, żeby umiejscowić pierścień mocujący (i).
8. Rozginamy pierścień mocujący (i), i delikatnym puknięciem zdejmujemy stary przegub z półosi.
9. Czyścimy półoś z zabrudzeń metalicznych, piasku, itp. Smarujemy miejsce założenia nowego przegubu smarem dołączonym do przegubu. Resztę smaru wciskamy ile wlezie w nowy przegub. Jeżeli coś zostało to resztę nałożymy w osłonę przegubu.
10. Zakładamy nowy przegub na półoś, zwracając uwagę, by pierścień zabezpieczający (i) "zaskoczył" sygnalizując poprawne założenie. Nakładamy z powrotem osłonę gumową (f), wciskamy do niej pozostały smar i zabezpieczamy opaską metalową (g). Opaskę naciągamy ile damy radę a później obcęgami dociągamy przez zgniecenie wystającego "ucha" (k).
11. Zdejmujemy półoś z imadła, i montujemy do samochodu, w odwrotnej kolejności jak przeprowadzaliśmy demontaż
UWAGI>
Dobór przegubu.
Występuje kilka rodzajów przegubów. Istotne cechy to:
Ilość zębów i średnica wielokliny wchodzącego w piastę,
Ilość zębów i średnica wielokliny wchodzącego w przegub,
Obecność lub nie układu ABS.
Przegub Kamoka ma jeszcze jedną ciekawą cechę, ośka wystająca z koła, ta na którą wchodzi nakrętka 32, jest bardzo długa, i nie można podejść zwykłym kluczem nasadowym, ponadto nie pasuje później dekiel plastikowy od koła. Ja u siebie odciąłem około centymetra uważając, żeby nie przegrzać przegubu, łożyska i przyległości....
Możliwe, że łącznik stabilizatora będzie miał mocowanie na śruby z łbem 14. Ja swoje wcześniej wymieniałem i teraz mam z łbem 13 (febi).
Czas - 2,5 godziny na stronę. Bez pośpiechu, z kanałem, warsztatem i z "nowymi" śrubami po drodze.
Może się to komuś przyda, proszę bardziej doświadczonych Kolegów o uwagi i uzupełnienie wachlarza rodzajów przegubów.
Aha, przy okazji można się pokusić o wymianę uszczelniaczy w skrzyni biegów. Ja wymieniłem jeden, więc opis byłby niepełny...
Takie problemy mają ludzie jak kupią od pierwszego właściciela nieruchomość za 500zł...
Linker #1 Reklama
Auto: brak
Wiek: 28
Posty: 420
Reklamy widoczne tylko dla niezalogowanych.
RIPER Administrator Jose Jalapeno on a stick
Auto: LANOS V6, SIGNUM V6 X2
Imie: TOMEK Pomógł: 1137 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Cze 2009 Posty: 24294 Skąd: SI
Wysłany: 2012-07-31, 12:29
przenoszę do kompendium
jeżeli pomogłem, kliknij +pomógł nie udzielam pomocy przez PW, nie siedzę na forum 24h
układy wydechowe ze stali nierdzewnej, pisz pw
Poradnik super
Takie jeszcze pytanie techniczne jaki poleciłbyś klucz do ściągania końcówek drążków kierowniczych konkretnie do Lanosika
Pozdrawiam serdecznie i więcej takich ludzi jak TY co potrafią w znakomity sposób to zilustrować.
.Em. Grupa Śląska I Em
Auto: srebrne
Imie: Em Pomógł: 57 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Sty 2010 Posty: 4728 Skąd: SMI
Wysłany: 2015-09-15, 20:28
do koncowki drazka masz chyba klucz 22, ale pewnie chodzi Ci o sciagacz do wybijania ?