X Zamknij

Ta witryna używa plików cookie
Pliki cookie stosuje się, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania np. do tzw. automatycznego logowania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, zapoznaj się z treścią polityki prywatności.

Polskie Forum Daewoo
Najbliższe spoty:
UżytkownicyRegulaminSzukajGaleriaRejestracjaZaloguj
 Ogłoszenie 

POMOC dla kolegi Mawerix!

Proszę choć zapoznajcie się z tematem aby wesprzeć kolegę jak tylko możemy!!!

POMOC

W związku z tym, że 25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO), Polskie Forum Daewoo zobowiązuje wszystkich obecnych użytkowników jak i nowo zarejestrowanych o zapoznanie się z nowym regulaminem i polityką prywatności.

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

ZAPOZNANIE SIĘ Z WYŻEJ WYMIENIONYMI WYTYCZNYMI JEST OBOWIĄZKOWE.

W poniższym temacie nazwanym "RODO", prosimy o stosowny wpis wedle wzoru, osób akceptujących wszelkie zmiany:

RODO


[Inny] ALDL JAVA opis funkcji.

Autor Wiadomość
OlekBartek
Grupa Kujawsko-pomorska

Auto: Lanos c20xe
Imie: Bartek
Pomógł: 74 razy
Wiek: 34
Dołączył: 02 Mar 2009
Posty: 3484
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2012-09-18, 22:11   [Inny] ALDL JAVA opis funkcji.

Czy moze ktos mi wyjasnic nastepujace funkcje :
PROM ID
Intergator
BLM
Aktualna komorka BLM
Powiedzmy najbardziej ciekawi mnie ten pierwszy.
I czy dobrze pamietam,ze nominalnie ustawienie blm powinno byc takie sami jak intergator i wynosic 128?
Oraz czy mozna powiedziec/nazwac,ktorys z tych paramterow jako korekte krotko i dlugo terminowa?
 
 
 
Linker #1
Reklama


Auto: brak
Wiek: 28
Posty: 420
Reklamy widoczne tylko dla niezalogowanych.  

 
wid3l3c
Grupa Mazowiecka


Auto: Nubira I 2.0 teraz Citroen C5 MK I FL
Imie: Emil
Pomógł: 261 razy
Wiek: 37
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-19, 06:50   

PROM ID - Programmable Read Only Memory
Jakiś tam numer identyfikacyjny kości pamięci w której zapisany jest cały program sterujący.
www.bsecorp.com/files/techtips/bdtecb103.pdf - możesz poczytać więcej.

Integrator - chwilowa tendencja sondy lambda
W sensie, w zależności od wskazań sondy, integrator rośnie lub maleje.
Jego wartość ROŚNIE, jeżeli sonda lambda wskazuje częściej wartości UBOGIE i analogicznie maleje jeżeli bogate.

To jest ten czynnik który wpływa bezpośrednio na chwilową dawkę paliwa, JEŻELI zostanie spełniony warunek temperatury wody >75 stopni.
W momencie gdy integrator osiąga wartości wysokie mieszanka jest przesterowywana na bogatą - jeżeli niskie, na ubogą.

BLM - Block Learn Multiplier
Jest to nic innego jak mapa benzyny zapisana w postaci tabeli X/Y
X - wartość obciążenia przeliczana na podstawie podciśnienia z MAP sensora
Y - wartość prędkości obrotowej silnika

Aktualna komórka BLM
To nic innego jak wskazanie z którego pola mapy paliwa akutalnie została pobrana wartość i która będzie korygowana.

I czy dobrze pamietam,ze nominalnie ustawienie blm powinno byc takie sami jak intergator i wynosic 128?
I tak i nie.
Po resecie ECU, mapa benzyny jest korygowana, w sensie zerowana.
Jeżeli temp wody jest <75 przyjmowana jest wartość 128 - czyli teoretyczne 14,7:1

Dlaczego robimy programowanie obrotów biegu jałowego?
Żeby ustawić wartość komórki BLM dla biegu jałowego.

Dlatego trzeba zagrzać auto do 82 stopni - czemu 82? Bo taki kaprys widać miał autor żeby napisać :P
Od 75 mieszanka jest JUŻ przesterowywana zgodnie ze wskazaniami sondy Lambda - teraz co to znaczy.
Widać ten czas potrzebny na podbicie o 7 stopni wystarczy żeby auto się ustabilizowało i wpadło w "cykl"

Podczas pracy na zimnym silniku, podawana jest dawka paliwa określona przez BLM = 128 która jest, tutaj nie mam pewności - stała (omawiamy sytuację po resecie ECU BEZ zaprogramowania biegu jałowego). Po zaprogramowaniu biegu jałowego, wartość na zimnym może być różna od 128.
Ale powinna być raczej nieznacznie.
Zaznaczę, że omawiamy tutaj przypadek sprawnego mechanicznie auta bez żadnych nieszczelności i niedrożności.

Dlatego pokonując krótkie odcinki mamy niebywale wielkie spalanie bo auto cały czas chodzi na ssaniu i dawka nie jest określona na Tip Top do panujących warunków.

Oraz czy mozna powiedziec/nazwac,ktorys z tych paramterow jako korekte krotko i dlugo terminowa?
Dokładnie tak jest.
Integrator = korekta krótkoterminowa
BLM = długoterminowa.

Jeżeli temperatura auta jest <75 stopni integrator pracuje, ale nie modyfikuje BLM (czyli potocznie map)
System uczenia się jest wyłączony.
Dane pobierane są bezpośrednio z mapy.

Jeżeli pojeździmy na rozgrzanym aucie 75+ stopni dochodzi do korekty dawek paliwa w mapie w CAŁYM zakresie z którego korzystamy - warunkiem są: STAŁE obroty w danej komórce przez określony czas.
Mapy nie są modyfikowane podczas przyspieszania.

Teraz, po co jest zapisywany BLM?
Żeby auto wiedziało jaką w danych warunkach ma POZYCJĘ WYJŚCIOWĄ dla warunków pracy.

---------------------------------------
Mały błąd się pojawił który poprawiłem poprzez podkreślenie 3 akapity wcześniej.
---------------------------------------
Kontynuuję :) w nastepnym poście, żeby nie robić zamieszania.
Postaram się opisać Ci swoje wnioski jakie wysnułem patrząc na te cyferki :)
Jeżeli wpadniesz na coś czego nie uwzględniłem, albo coś u Ciebie wychodzi inaczej - daj znać, chętnie zweryfikuję swoją wiedzę w tym zakresie a może i potomnym coś zostanie.
 
 
 
OlekBartek
Grupa Kujawsko-pomorska

Auto: Lanos c20xe
Imie: Bartek
Pomógł: 74 razy
Wiek: 34
Dołączył: 02 Mar 2009
Posty: 3484
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2012-09-19, 07:07   

wid3l3c napisał/a:

Resztę dopiszę, lub ewentualnie jak pojawią się jakieś pytania to odpiszę później.
Lecę na zebranie :lol:


Powiem krotko,wow :szok: :brawo:
Wielkie dzieki za profesjonalne podejscie i wyjasnienie tego. :piwo:
Pomogles ;)
Musze to na spokojnie przeanalizowac,na laptopie z fejsem w lanosie (i wtedy ew. moze jeszcze bede mial jakies pyt).
 
 
 
wid3l3c
Grupa Mazowiecka


Auto: Nubira I 2.0 teraz Citroen C5 MK I FL
Imie: Emil
Pomógł: 261 razy
Wiek: 37
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-19, 11:08   

Może nieco zboczę z tematu w pewnym momencie, ale jak już pisać to pisać :)
I zaznaczam, że swój wywód opieram tylko i wyłącznie na doświadczeniach użytkowania instalacji LPG II generacji.
Wcześniej wkradła się mała literówka którą poprawiłem.

Wcześniej pisałem o wpływie INT-egratora na dawkę paliwa, że wpływa bezpośrednio.
ECU cały czas manipuluje czasem wtrysków, bo wskazanie sondy lambda ma znaczenie pierwszorzędne przy pracy w pętli zamkniętej.
Co innego podczas pracy w pętli otwartej na "ssaniu" tutaj właśnie jedzie na BLM.

Ale musimy mieć jakiś podgląd na to jak szybko w czasie dochodzi do korekty wartości komórki.
I od tego jest integrator który potrafi się na prawdę bardzo dynamicznie zmieniać.
Trzeba tylko potrafić go przeanalizować.
Wartości chwilowe sondy lambda powodują jego podbicie albo spadek.

Jak przy PB na jałowych mamy łagodne górki i dołki, tak na lpg ciężko jest wyemulować taki przebieg jeżeli do tego służy fala prostokątna... Stąd przejście na wtrysk i wykorzystanie faktycznego sygnału sondy.

Dygresja:
Jak już pracujesz na ALDLJava - zerknij sobie w wartość FuelMode Word 2 na ostatniej kratce.
Zmieniająca się wartość CL/L na OP/L
Wskazuje kiedy pracujemy na pętli otwartej a kiedy zamkniętej.
Otwarta - nie modyfikuje BLM
Zamknięta - modyfikuje.

Fajnie (INT) można to analizować zmieniając wartości emulacji sondy lambda.
Gdy emulujemy na fali prostokątnej z modyfikacją czasów górnych i dolnych.
Nie bez znaczenia opisano silniki DU jako najbardziej wymagające pod kątem tych ustawień - bo na prawdę niekiedy trzeba się lekko napocić żeby INT stał w miejscu, albo rozjeżdżał mapy w mniejszym stopniu.
Przy skrajnych wartościach INT będzie leciał na łeb na szyję w jedną stronę.

Gdy powiedzmy ustawimy czasy 300 ms / 300 ms, INT może zacząć się zachowywać różnie.
Gdy mamy górkę z sondy skoczy o 4 w dół a gdy dołek - 3 w górę.

Oznacza to ni mniej ni więcej, że z emulacji wynika iż mieszanka jest za bogata :)
Więc i tak mamy trend spadkowy, bo po każdym "cyklu" mamy -1 i integrator będzie z czasem ciągnął za sobą BLM w dół celem zubożenia mieszanki.

Jaki problem? Na PB po jakimś czasie będziemy dostawać na jałowych mieszankę ubogą :)
Nie wiem tylko, jak bardzo taka mieszanka może być zubożona.
Bo na pewno jest jakaś granica bezpieczeństwa o której po prostu nie wiem :)

Inna sprawa, że na jałowych mamy zgodnie z powyższym przykładem -4 +3 = -1
a pod obciążeniem może to już być -8 +4 = -4 na TYCH SAMYCH ustawieniach i integrator leci w zastraszającym tempie.

I tu jest problem z którym nie potrafią sobie poradzić gazownicy, a za razem użytkownicy rezygnują z prób bo musieliby zrobić kilka przejazdów i długą obserwację zachowania w danych warunkach.
Można ustawić super niskie wartości dla czasów górnych i dolnych, kiedyś to ustawiałem ale bij-zabij nie pamiętam efektów.
Z resztą nawet nie wiem jaki jest czas próbkowania sygnału z sondy lambda (aczkolwiek musi być relatywnie niski), więc taka manipulacja jest nieco bezsensowna...
Aczkolwiek byłoby idealnie znać tą wartość, żeby wstrzelać się możliwie jak najbliżej kolejnemu pobraniu próbki.


Myślę tak sobie, czy nie zrobić kiedy eksperymentu i podłączyć na żywo sygnał z sondy do ECU przy pracy na LPG. Bo przecież mieszanka jest kontrolowana przez krokowiec od LPG?
Ostatnio zmieniony przez wid3l3c 2012-09-19, 11:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
OlekBartek
Grupa Kujawsko-pomorska

Auto: Lanos c20xe
Imie: Bartek
Pomógł: 74 razy
Wiek: 34
Dołączył: 02 Mar 2009
Posty: 3484
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2012-09-19, 11:19   

wid3l3c napisał/a:

Myślę tak sobie, czy nie zrobić kiedy eksperymentu i podłączyć na żywo sygnał z sondy do ECU przy pracy na LPG. Bo przecież mieszanka jest kontrolowana przez krokowiec od LPG?


Jesli chodzi o 2gen. to moim zdaniem najlepszym wyjsciem bylo urzadzenie jakie jeden uzytkownik na autokaciku zrobil specjalnie do lanosa.
Blokowalo ono ,,uczenie" sie ecu podczas jazdy na lpg.Nie dzialalo to jak typowy autoreset,bo nie resetowalo pamieci,tylko blokowalo to uczenie na lpg.
Generalnie zalozylem temat,bo mam sekwencje i tak wlasnie w innych autach te korekty okazuja sie pomocne do regulacji.Wiec pomyslalem,ze i dla mnie sie to moze przydac (idal to by bylo posiadac lanosa z obd).
 
 
 
Linker #2
Reklama


Auto: brak
Wiek: 30
Posty: 140
 

 
wid3l3c
Grupa Mazowiecka


Auto: Nubira I 2.0 teraz Citroen C5 MK I FL
Imie: Emil
Pomógł: 261 razy
Wiek: 37
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-19, 11:25   

To jak masz sekwencję, nie wiem czy jest sens się w ogóle interesować tymi wskazaniami?
Teraz powinieneś przejść wyłącznie na wskazania w centralce LPG i pokryć krzywą PB krzywą od LPG dla zachowania pełnej zgodności wskazań.

Przynajmniej mój tata tak robi i wszystko działa jak w zegarku :)
Bazuje tylko i wyłącznie na krzywej LPG i co jakiś czas wprowadza ewentualne korekty - szczegółów nie znam :)
Jak sobie raz na tydzień/dwa podłączy laptopa - jest wystrojona niemalże non stop na 100%

Ale to trzeba znać swoje auto... i powiem, że w tych kwestiach raczej temat ogarnia kompletnie :D

Żeby auto nie uczyło się LPG wystarczy w momencie włączenia LPG zawiesić sygnał od czujnika temperatury wody na stałym wskazaniu poniżej temperatury od której włącza się nauka.
Ale na tyle wysokim, żeby krokowiec w przepustnicy się przymknął w odpowiednim stopniu - imo z 70 stopni wystarczy.
Nic prostszego zbadać napięcie przy ~70 stopniach, dać przekaźnik z rezystorem od aku i ogień :D
Czy jakoś tam. Nie wiem dopiero teraz mi to do łba wpadło :)

Ja mam zwalony termostat :D otwiera się przy około 74 i problem załatwiony :lol2:
Ostatnio zmieniony przez wid3l3c 2012-09-19, 11:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
OlekBartek
Grupa Kujawsko-pomorska

Auto: Lanos c20xe
Imie: Bartek
Pomógł: 74 razy
Wiek: 34
Dołączył: 02 Mar 2009
Posty: 3484
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2012-09-19, 11:36   

wid3l3c napisał/a:
Żeby auto nie uczyło się LPG wystarczy w momencie włączenia LPG zawiesić sygnał od czujnika temperatury wody na stałym wskazaniu poniżej temperatury od której włącza się nauka.
Ale na tyle wysokim, żeby krokowiec w przepustnicy się przymknął w odpowiednim stopniu - imo z 70 stopni wystarczy.
Nic prostszego :D Ja mam zwalony termostat :D otwiera się przy około 74 i problem załatwiony :lol2:


Cos chyba wlasnie poruszany byl tez taki temat i jakos argumentowali to,ze to ma jakies wady (nie pamietam).
 
 
 
wid3l3c
Grupa Mazowiecka


Auto: Nubira I 2.0 teraz Citroen C5 MK I FL
Imie: Emil
Pomógł: 261 razy
Wiek: 37
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-19, 11:38   

Wady? Panie jakie wady :D
Jeżdżę na II generacji ze zwalonym termostatem. Wad nie ma ŻADNYCH - poza niedogrzanym faktycznie autem.
Ci co pisali to pewnie bajkopisarze bez pojęcia praktycznego, albo mówili o czymś innym.
Ja nie piszę o odcięciu zupełnym, tylko wmówieniu komputerowi, że temperatura jest poniżej procesu uczenia się, ale w granicy normalnej eksploatacji auta.

Termostat otwiera mi się przy ~75 i spada do 68 zanim chłodnica mi się nie nagrzeje.
To jest wada, bo faktycznie temp spada i wszystko się chłodzi. Żadnych negatywnych objawów nie zaobserwowałem...

Tylko pytanie jak sprytnie przekształcić taki sygnał żywy na taki jak podaje czujnik...
 
 
 
OlekBartek
Grupa Kujawsko-pomorska

Auto: Lanos c20xe
Imie: Bartek
Pomógł: 74 razy
Wiek: 34
Dołączył: 02 Mar 2009
Posty: 3484
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2012-09-19, 11:48   

wid3l3c napisał/a:
Wady? Panie jakie wady :D
Jeżdżę na II generacji ze zwalonym termostatem. Wad nie ma ŻADNYCH - poza niedogrzanym faktycznie autem.
Ci co pisali to pewnie bajkopisarze bez pojęcia praktycznego.


Mozliwe temat byl juz dawno.I juz z racji daty zostal skasowany.U mnie po jego zalozeniu wkoncu dalo sie normalnie na Pb jezdzic (bo pomimo jezdzenia i kombinowania z tymi czasami H i L predzej czy pozniej komp glupial i szarpalo nim jak swinia)
No wlasnie przy sekwencji widze,ze duzo osob korzysta z tych korekt, np. vw w vagu.
A masz pelen dostep do aldl? Bo ciekaw jestem co pokazuje w zakladce mapy benzyny?
 
 
 
wid3l3c
Grupa Mazowiecka


Auto: Nubira I 2.0 teraz Citroen C5 MK I FL
Imie: Emil
Pomógł: 261 razy
Wiek: 37
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-19, 12:01   

Tak, mam cały dostęp i mogę Ci powiedzieć wszystko co tylko wiem :D

Na wstępie powiem, że zdziwiła mnie jedna rzecz, na co Pan Marks również nie zna odpowiedzi.

Dlaczego w moim przypadku (silnik 8v) wypełniona jest tylko jedna kolumna.
Ja sobie to tłumacze, że tak ma być :D Ale nie znam nikogo kto podłączał ALDLJava do 8v i mógłby mi podrzucić swojego screena...
W każdym bądź razie dostałem od niego zapisany log (DOHC) i u niego cała mapa była uzupełniona.
A tu mamy nic więcej jak obraz mapy z wartościami które się uzupełniają podczas jazdy.
Odpowiem od razu - po uruchomieniu, wypełnione są tylko te pola, które zostaną wykorzystane.
Nie są uzupełniane wszystkie automatycznie po starcie programu.

A może to przez podłączony wariator kąta wyprzedzenia zapłonu? Ten rozbudowany z centralką i fejsem.
I on może oszukuje komputer. Ale nie mam ochoty tego rozłączać żeby sprawdzić :lol:
Bo obciążenie w centralce od wariatora odpowiada zmianie podciśnienia w przepustnicy czyli MAP sensor. A tam działa super w pełnym zakresie.
 
 
 
OlekBartek
Grupa Kujawsko-pomorska

Auto: Lanos c20xe
Imie: Bartek
Pomógł: 74 razy
Wiek: 34
Dołączył: 02 Mar 2009
Posty: 3484
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2012-09-19, 12:06   

wid3l3c napisał/a:
Tak, mam cały dostęp i mogę Ci powiedzieć wszystko co tylko wiem :D

Na wstępie powiem, że zdziwiła mnie jedna rzecz, na co Pan Marks również nie zna odpowiedzi.


Wiadomo jak kszatltuja sie te zakresy?
Bo to dodatkowa opcja podczas regulacji lpg,widzimy przy jakich obrotach i obciazeniu (chociaz wartosc map-a nie jest podana tutaj) mamy ubogo/bogato.

PS.
Jaki masz typ wariatora?
 
 
 
wid3l3c
Grupa Mazowiecka


Auto: Nubira I 2.0 teraz Citroen C5 MK I FL
Imie: Emil
Pomógł: 261 razy
Wiek: 37
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3276
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-19, 12:44   

OlekBartek napisał/a:
Wiadomo jak kszatltuja sie te zakresy?
Bo to dodatkowa opcja podczas regulacji lpg,widzimy przy jakich obrotach i obciazeniu (chociaz wartosc map-a nie jest podana tutaj) mamy ubogo/bogato.


Niebardzo. Tzn mam pewną teorię.
Prezentowany zakres jest zależny bezpośrednio od podciśnienia w kolektorze LUB pozycji przepustnicy.
Te wskazania były tak pokrywające się, że nie jestem w stanie oddzielić które faktycznie bierze udział.
I jakby jest to przeciwne temu co pisałem wcześniej - odnośnie mapy paliwa.
Więc nie wiem jakie odwzorowanie map jest tutaj zastosowane.
Ale oprę się na jednym i drugim, wartościach "mniej więcej"

Na jałowych Zakres 1 - komórka 0
do 4% otwarcia przepustnicy wykorzystywany jest Zakres 2 - komórka 1
ale podczas toczenia się również Zakres 2
4-20 zakres 3 - kom 2
powyżej 20 zakres 4 - kom 3

To tak ogólnie.
Ale niekiedy przepustnica otwarta 13% a podciśnienie 86 kpa i Zakres 4
Innym razem przep. otwarta na 15% a podciśnienie 75 kpa i Zakres 3
Czyli jakby sprzeczne z tym co napisałem.

Więc nie wiem czym to jest spowodowane, trochę ta mapa mało poglądowa, no i sam fakt, że jest dwuwymiarowa - to za mało. I może tutaj jest problem, ze prezentacja odbywa się w jednej kolumnie zamiast w całym oknie. I dane są zamieniane w pierwszej zamiast pokazywane w odpowiedniej kolumnie.

OlekBartek napisał/a:
PS.
Jaki masz typ wariatora?

STAG - TAP 01
 
 
 
Podobne tematy
Odpowiedz do tematu

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group


Polityka Prywatności   |   O Forum   |   Kontakt