Ta witryna używa plików cookie
Pliki cookie stosuje się, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania np. do tzw. automatycznego logowania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, zapoznaj się z treścią polityki prywatności.
W związku z tym, że 25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO), Polskie Forum Daewoo zobowiązuje wszystkich obecnych użytkowników jak i nowo zarejestrowanych o zapoznanie się z nowym regulaminem i polityką prywatności.
Auto: Daewoo Espero 1.5 GLX Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 137 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-11-21, 20:26 [Espero] Selektor oktanów a temperatura i praca silnika.
Witam
Pytanie bardziej z gatunku uzupełniania wiedzy niż problemów. Otóż dzisiaj postanowiłem załączyć magiczną rzecz jaką jest selektor oktanów. Zmostkowałem więc kabelek czarno-biały i czarny. Zauważyłem mniejszą różnicę mocy przy jeździe na gazie w stosunku do benzyny. Jedno co mnie zaniepokoiło to fakt iż po przejechaniu ok 20 km temperatura silnika nie osiągnęła temperatury pracy (tzn. wskazówka od temp. wody nie pokazała połowy skali). Możecie mi wytłumaczyć jaki wpływ na silnik ma zmiana mapy oktanowej na 95 oktanów (nie wiem czy mogę to nazwać mapą oktanową). Jakie konkretnie parametry zmieniają się wraz z innymi mapami ?
Linker #1 Reklama
Auto: brak
Wiek: 28
Posty: 420
Reklamy widoczne tylko dla niezalogowanych.
Markon Przyjaciel Błota i off roadu
Auto: SGV2, Ford Escape, M Pajero2
Imie: Mariusz Pomógł: 190 razy Wiek: 42 Dołączył: 24 Lis 2007 Posty: 6249 Skąd: Pajęczno (EPJ)
Wysłany: 2012-11-21, 22:54
a nie zmotykowałeś czasem na 89oktanów
pieczer Walczący z rdzą
Auto: Daewoo Espero 1.5 GLX Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 137 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-11-22, 21:14
Zmostkowałem czarny kabelek z czarno-białym. A mógłbyś mi wytłumaczyć do dokładnie zmienia to ustawienie ?
Markon Przyjaciel Błota i off roadu
Auto: SGV2, Ford Escape, M Pajero2
Imie: Mariusz Pomógł: 190 razy Wiek: 42 Dołączył: 24 Lis 2007 Posty: 6249 Skąd: Pajęczno (EPJ)
Wysłany: 2012-11-22, 23:26
hhhmmm nie pamiętam ale chyba jak parzysz na wtyczkę i ząbek wystający masz u góry to środkowy z tym po lewej stronie
pieczer Walczący z rdzą
Auto: Daewoo Espero 1.5 GLX Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 137 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-11-23, 23:28
właśnie tak mam połączone, Markon, mógłbyś określić tak mniej więcej po ilu kilometrach nagrzewa ci się płyn tak do temperatury pracy (przy normalnej jeździe) ?
Linker #2 Reklama
Auto: brak
Wiek: 30
Posty: 140
Markon Przyjaciel Błota i off roadu
Auto: SGV2, Ford Escape, M Pajero2
Imie: Mariusz Pomógł: 190 razy Wiek: 42 Dołączył: 24 Lis 2007 Posty: 6249 Skąd: Pajęczno (EPJ)
Wysłany: 2012-11-23, 23:55
po 10mam tak do połowy i się utrzymuje może walnął ci czujnik
pieczer Walczący z rdzą
Auto: Daewoo Espero 1.5 GLX Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 137 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-11-26, 18:23
Dobra, dzisiaj zrobiłem ok 36km i wskazówka temperatury doszła do połowy, pomiędzy najniższą i środkową kreską. Niestety nie pamiętam dokładnie ile miałem przed założeniem zworki. Czy taka temperatura jest dobra ? Czym grozi jazda z niedogrzanym silnikiem ? A może ma tutaj jakieś znaczenie to, że zamiast wtyczki użyłem blaszki, która mostkuje oba bolce ?
slawek_p slawek_p
Auto: Evanda CDX/ Peugeot 206
Imie: sławek Pomógł: 13 razy Dołączył: 07 Maj 2009 Posty: 208
Wysłany: 2012-11-27, 18:18
Selektor oktanów to nic innego jak zmienianie kąta wyprzedzania zapłonu. Chodzi o to że gdy wlejesz benzynę o innej liczbie oktanowej możesz szybko za pomocą zworki skorygować zapłon. Przy dobrze ustawionym zapłonie zworka nic nie daje a czasami pogarsza osiągi i spalanie przynajmniej u mnie tak było. U innych często była poprawa. Istotnie po włożeniu zworki wskaźnik temperatury pokazuję ją nieco wyższą.
pieczer Walczący z rdzą
Auto: Daewoo Espero 1.5 GLX Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 137 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-11-27, 19:57
slawek_p, hmmm, ciekawe, ja skutek wstawienia zworki sprawdziłem na moim tacie, dużo jeździł tym espero i po włożeniu zworki i przejechaniu jakiś 20 km spytałem się, co zmieniło się w aucie, powiedział, że silnik stał się mniej chamski, tj. chodził ciszej i stabilniej, no i dodatkowo zwiększyła się jego efektywność na wysokich obrotach.
Jedyne co mnie niepokoi to fakt, że temperatura pracy silnika się zmniejszyła, możliwe że zmiana mapy opóźniła nieco zapłon, co spowodowało jego mniejsze nagrzewanie. Jest to jednak tylko moja teoria, niczym nie potwierdzona.
Czyli, wnioskując, najlepszym sprawdzeniem będzie przestawienie go do ustawień fabrycznych, czyli wyjęcie zworki, tematem zajmę się jutro, lecz nadal proszę o wasze wypowiedzi na ten temat.
PS: Możecie mi powiedzieć, czy używanie ogrzewanie w espero, może spowodować obniżenie temperatury cieczy chłodzącej ?
Pietia(lania) maniak tabaki
Auto: Renault Laguna III GT 2,0T
Imie: Piotr Pomógł: 73 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Kwi 2010 Posty: 1103 Skąd: Gliwice
Wysłany: 2012-11-28, 09:14
nie powinno ( chyba ze temperatury sa naprawde grubo na minusie ;-) )
jezeli chlaczenie cieplego powietrza powoduje skoki temperatury to do wymiany jest termostat
polecam wymienic na markowy Wahler albo przynajmniej na Vernet
ogień i dym - wszystko co przed nami, to nieprzyjaciel ...
pieczer Walczący z rdzą
Auto: Daewoo Espero 1.5 GLX Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 137 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-11-28, 19:10
Jak dzisiaj jeździłem to problem był takiego typu że nie ważne, czy załączyłem ogrzewanie, czy nie, to wskazanie temperatury stale pokazywało poziom zaznaczonej, czerwonej kreski.
slawek_p slawek_p
Auto: Evanda CDX/ Peugeot 206
Imie: sławek Pomógł: 13 razy Dołączył: 07 Maj 2009 Posty: 208
Wysłany: 2012-11-28, 21:32
Wymień termostat. Wygląda że jest cały czas otwarty.
pieczer Walczący z rdzą
Auto: Daewoo Espero 1.5 GLX Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 137 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-11-28, 22:29
Ale, czy jak termostat jest otwarty, to ogrzewanie działałoby ? Bo nie zauważyłem zmiany intensywności ciepła nawiewu.
PS: Czy dobrym sposobem na sprawdzenie termostatu jest odkręcenie korka zbiorniczka wyrównawczego i sprawdzenie czy z górnego cienkiego przewodu leje się płyn ?
Najlepiej jak wnd napisał - odpal auto i sprawdzaj co chwilę gruby wąż do chłodnicy od termostatu.
Nie powinien się robić lekko ciepły tylko dopiero po nagrzaniu w krótką chwilę gorący. Jeżeli chwile po odpaleniu już jest lekko letni/ciepły = termostat najprawdopodobniej padł.
A pewnie to, że akurat wtedy jak bawiłeś się selektorem oktanów to zbieg okoliczności