Ta witryna używa plików cookie
Pliki cookie stosuje się, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania np. do tzw. automatycznego logowania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, zapoznaj się z treścią polityki prywatności.
W związku z tym, że 25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO), Polskie Forum Daewoo zobowiązuje wszystkich obecnych użytkowników jak i nowo zarejestrowanych o zapoznanie się z nowym regulaminem i polityką prywatności.
Witam. Dziś przeglądałem internet i natknąłem się na ofertę która spowodowała że wszystkie pojazdy ciężarowe będą budziły we mnie strach! Mianowicie chodzi o:
http://olx.pl/oferta/pogl...html#890421e7ba
Jak wygląda aspekt prawny takich zabiegów? Czy jest możliwe do stwierdzenia np dla ITD że opona jest po takim zabiegu? Przecież to jest igranie z życiem swoim i innych. Obrali to w piękną nazwę: pogłębianie bieżnika co dla mnie znaczy ratowanie zajechańca. Ciekawy jestem ile firm stosuje takie zabiegi... Nic dziwnego że widuje się tyle gum od ciężarowych na poboczach... Co jak co ale oszczędzać na czymś co decyduje o życiu? Chore...
Linker #1 Reklama
Auto: brak
Wiek: 28
Posty: 420
Reklamy widoczne tylko dla niezalogowanych.
tuner Grupa Podlaska Tuner
Auto: Seat Ibiza V
Imie: Dima Pomógł: 35 razy Wiek: 44 Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 3604 Skąd: Białystok
Wysłany: 2014-09-07, 18:32
Prawnie na 100% jest nie dozwolone ! Nacinanie opon się robi tylko w rajdach na specjalnych oponach ! Ale w PL robi się wszystko dla kasy.. A co gorsza u nas w Białym dalej nie które zakłady dalej nacinają opony dla osobówek !!! Albo sprzedają po prostu takie opony jako używane ale w dobrym stanie !
"Detailing to nie hobby to styl życia"
.Em. Grupa Śląska I Em
Auto: srebrne
Imie: Em Pomógł: 57 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Sty 2010 Posty: 4728 Skąd: SMI
Wysłany: 2014-09-07, 20:48
w oponach z aut ciezarowych jest to stosowane nagminnie bo nowe opony kosztuja worek pieniedzy.
Pewnie w każdym serwisie oponiarskim znajdzie sie taka maszynka .
mifcia Moderator M
Auto: Był Mateo, był Miciu jest Luna
Imie: Magda Pomogła: 48 razy Wiek: 36 Dołączyła: 23 Sty 2010 Posty: 2375 Skąd: Warszawa
Witam. Dziś przeglądałem internet i natknąłem się na ofertę która spowodowała że wszystkie pojazdy ciężarowe będą budziły we mnie strach! Mianowicie chodzi o:
http://olx.pl/oferta/pogl...html#890421e7ba
Jak wygląda aspekt prawny takich zabiegów? Czy jest możliwe do stwierdzenia np dla ITD że opona jest po takim zabiegu? Przecież to jest igranie z życiem swoim i innych. Obrali to w piękną nazwę: pogłębianie bieżnika co dla mnie znaczy ratowanie zajechańca. Ciekawy jestem ile firm stosuje takie zabiegi... Nic dziwnego że widuje się tyle gum od ciężarowych na poboczach... Co jak co ale oszczędzać na czymś co decyduje o życiu? Chore...
Z tymi przepisami to jest raczej słabo
Na tę chwilę polskie przepisy nie zabraniają montażu opon pogłębianych oraz nie określają warunków ich użytkowania, z wyjątkiem autobusów o dopuszczalnej prędkości 100km/h, gdzie montaż opon z pogłębianym bieżnikiem jest niedozwolony.
Przepisy dot. opon możemy znaleźć w rozporządzeniu - § 11 ust. 5-7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.):
"5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
5a. Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.
6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.
7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;
2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,
b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3;
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
W myśl § 23 ust. 4 pkt 3 cytowanego wyżej rozporządzenia autobus powinien być wyposażony w opony o głębokości rzeźby bieżnika co najmniej 3 mm."
To nas obowiązuje.
Wg firm, które wykonują te usługi to: "Pogłębianie bieżnika polega na usunięciu warstwy gumy znajdującej się pod oryginalną rzeźbą bieżnika, w celu przywrócenia odpowiedniej głębokości rowków, utraconych w wyniku użytkowania opony. Aby usuwanie warstwy gumy było możliwe producenci opon już w fazie koncepcyjnej przewidują odpowiednią warstwę gumy, umożliwiającą wykonanie wysokiej jakości pogłębienia, które nie obniża trwałości i wytrzymałości opon. Pogłębianie bieżnika opony nie jest wskazane, jeżeli bieżnik opony posiada następujące uszkodzenia: liczne przebicia, przecięcia, otarcia, wyrwania gumy bieżnika"
Często firmy wskazują jako podstawę Rozporządzenie ECE nr 109 które określa standardy zatwierdzania typu w produkcji bieżnikowanych opon pneumatycznych do pojazdów użytkowych i przyczep. W rozporządzeniu zdefiniowano rygorystyczne środki kontroli, które firmy zajmujące się bieżnikowaniem mają obowiązek stosować od września 2006 roku, aby zagwarantować wysoką jakość bieżnikowanych opon. Jak również przytaczają konkretne punkty z regulaminów nr 109 i 108 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w sprawie opon bieżnikowanych" OZNAKOWANIA - pkt. 3.2.9.: "w przypadku opon, które można poddać pogłębianiu bieżnika, odpowiedni symbol w okręgu o średnicy co najmniej 20 mm lub słowa "REGROOVABLE", wytłoczonych wgłębnie lub wypukle na każdym boku", tym samym wskazując, że są też opony do tych "zabiegów" przystosowane.
Jeśli chodzi o ITD nie wiem czy, są w stanie sprawdzić czy takie "zabiegi" są wykonywane prawidłowo i czy w ogóle są na tej oponie wykonane.
Statystycznie rzecz biorąc, zdanie: "Ależ on jest wielki!" słyszy najczęściej pająk :-D
W osobówkach raczej mało kto to robi bo można nawet na szrotach kupić tanio opony a regenerowanie przez nacinanie może się opłaca jak zdarło w miarę młodą oponę przez złą zbieżność. Gumiarze wolą właśnie na złomowiskach kupić za grosze opony a potem sprzedać jako dobre używki po 80zł sztuka niż bawić się nadcinanie co trochę trwa i widać od razu na oponie, że była kombinowana.
W tirach raczej także nie słyszałem by ktoś tak robił bowiem tam opony może są diabelnie drogie ale muszą wytrzymać wielkie przebiegi i co ważne ciężary. Już dawniej była moda na kupno do wywrotek bieżnikowanych opon, które potem szybko gubiły odklejający się bieżnik. Więc żadna oszczędność i jak widzę tiry śmigają na dobrych oponach. Chyba, że pogłębiać bieżnik sobie można w starym jelczu czy starze.
Linker #2 Reklama
Auto: brak
Wiek: 30
Posty: 140
adamadamo
Dołączył: 25 Cze 2015 Posty: 1
Wysłany: 2015-06-25, 10:28
Panowie, nie taki diabeł straszny jak go rysują. Nacinanie bieżnika można wykonywać i jest to przewidziane przez producentów opon. w oponach ze specjalnym oznaczeniem pod bieżnikiem jest specjalnie dodatkowa warstwa gumy do nacinania. nie słyszałem żeby ktoś to robił w osobówkach ale w ciężarowych to chyba standard. Urządzenia do tego pogłębiania sprzedają Francuzi i Niemcy, więc jest to metoda znana i robiona w całej europie.
Jeśli mogę dać linki to tu macie stronę Michelina na ten temat:
http://ciezarowki.micheli...Cnikowanie-opon
i dla ciekawskich filmik jak się robi pogłębianie bieżnika:
https://www.youtube.com/watch?v=mE7RurYJOdw
Jak coś to pytajcie. najdroższy w oponie ciezarowej jest karkas czyli ta całe 'rusztowanie' i by je wykorzystać w jak największym zakresie to się jeszcze bieżnikuje, czyli nakleja nowy bieżnik
.Em. Grupa Śląska I Em
Auto: srebrne
Imie: Em Pomógł: 57 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Sty 2010 Posty: 4728 Skąd: SMI
Wysłany: 2015-06-25, 11:12
Kolego,temat od prawie roku nie jest aktywny wiec nie ma co się w archeologa bawić,
Ci co się trochę orientują to wiedza ze nacina się tylko i wyłącznie opony do samochodów ciężarowych, do osobowek się takich rzeczy nie robi,jedyny wyjątek to są opony typu slik które są od nowości gładkie i jak ktoś chce to można naciąg lamele, ale to też trzeba mieć pojęcie jak to zrobić.
wid3l3c Grupa Mazowiecka
Auto: Nubira I 2.0 teraz Citroen C5 MK I FL
Imie: Emil Pomógł: 261 razy Wiek: 37 Dołączył: 06 Sty 2010 Posty: 3276 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-25, 11:13
adamadamo napisał/a:
Nacinanie bieżnika można wykonywać i jest to przewidziane przez producentów opon.
Popełniłeś jeden poważny błąd w tej wypowiedzi, łącznik " i " powinien być zastąpiony słowem "jeżeli".
Co z resztą zostało jasno uwzględnione zarówno na stronie miszelina jak i na YT.
tuner Grupa Podlaska Tuner
Auto: Seat Ibiza V
Imie: Dima Pomógł: 35 razy Wiek: 44 Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 3604 Skąd: Białystok
Wysłany: 2015-06-25, 12:43
Empty napisał/a:
Kolego,temat od prawie roku nie jest aktywny wiec nie ma co się w archeologa bawić,
Ci co się trochę orientują to wiedza ze nacina się tylko i wyłącznie opony do samochodów ciężarowych, do osobowek się takich rzeczy nie robi,jedyny wyjątek to są opony typu slik które są od nowości gładkie i jak ktoś chce to można naciąg lamele, ale to też trzeba mieć pojęcie jak to zrobić.
Podpisuje się pod tym w 100 % !!! Nic dodać nic ując ! Choć kilka dni temu klient właśnie przywiózł do założenia takie ponacinane opony 175/70R13 powiedziałem swoje ale i tak założył......... a nowa opona w tym rozmiarze kosztuje 100zl !!! bez komentarza....