X Zamknij

Ta witryna używa plików cookie
Pliki cookie stosuje się, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania np. do tzw. automatycznego logowania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, zapoznaj się z treścią polityki prywatności.

Polskie Forum Daewoo
Najbliższe spoty:
UżytkownicyRegulaminSzukajGaleriaRejestracjaZaloguj
 Ogłoszenie 

W związku z tym, że 25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO), Polskie Forum Daewoo zobowiązuje wszystkich obecnych użytkowników jak i nowo zarejestrowanych o zapoznanie się z nowym regulaminem i polityką prywatności.

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

ZAPOZNANIE SIĘ Z WYŻEJ WYMIENIONYMI WYTYCZNYMI JEST OBOWIĄZKOWE.

W poniższym temacie nazwanym "RODO", prosimy o stosowny wpis wedle wzoru, osób akceptujących wszelkie zmiany:

RODO


[Matiz] Odpowiednia moc subwoofera i wzmacniacza do alternat

Autor Wiadomość
Matizeł


Auto: Matiz Top 1999r. 0.8 SOHC
Wiek: 23
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 17
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2020-11-18, 18:37   [Matiz] Odpowiednia moc subwoofera i wzmacniacza do alternat

Witam, od dobrych kilku tygodni próbuję znaleźć informację jak mocny wzmacniacz (a zarazem subwoofer) mogę zastosować w Matizie. Na wstępię powiem że nie interesuje mnie chińszczyzna typu VoiceKraft a raczej JBL, Pioneer, Crunch, BOSE itp. Początkowo plan był taki żeby zamontować Skrzynie BR z głośnikiem Pioneer TS-A250S4, jednocewkowy o mocy 1300W max i 400W RMS a z nim w zestawieniu wzmacniacz Crunch GTX2600 o mocy 1200W max i 600W RMS. Problem w tym że zarówno mechanik jak i koledzy odradzali to ze względu na zbyt duże obciążenie alternatora i w efekcie spalenie instalacji. Podobnie mówili też o jego mniejszym bracie Crunch GTX2400 (800W max 400W RMS). Inne rozwiązania to subwoofery aktywne:

PIoneer TS-WX400DA (250W max 100W RMS) około 750zł, opini mało ale pozytywne + mam pewność że ten głośniczek o mocy lokówki nie spali alternatora.

druga opcja: PIONEER TS-WX300A (1300W max 350W RMS) około 600zł a więc tańszy, mocniejszy i moim zdaniem wizualnie ładniejszy ale znów problem w tym czy moc nie jest zbyt duża. Ma też bardzo wiele opinii nader pozytywnych.

Jestem więc w kropce i nie wiem co mam zrobić aby mieć pewność że samochód da sobie radę z mocnym basem i nie spali instalacji a przyznam że na zrobienie skrzyni i okablowanie wzmacniacza wydałem już około 700zł co skłania mnie do tego że wolałbym żeby wzmacniacz (jeden z tych które wymieniłem) zadziałał bez problemu nie obciążając skrajnie auta.

Będę wdzięczny za wszystkie sugestie dotyczące zarówno sprzętu który wymieniłem powyżej jak i rad od nośnie innych marek i modeli. :D

PS: Budżet jest duży ale nie idźmy w skrajność MAX 800zł



Małe auto może więcej!
 
 
Linker #1
Reklama


Auto: brak
Wiek: 28
Posty: 420
Reklamy widoczne tylko dla niezalogowanych.  

 
smisnykolo
H.T.I.D.


Auto: było Tico SX | Leon
Imie: Adam
Pomógł: 100 razy
Wiek: 33
Dołączył: 12 Paź 2010
Posty: 1873
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-11-18, 21:55   

Matizeł jako były posiadacz Tico z dwoma wzmacniaczami o maksymalnym poborze prądu ponad 50A, powiem tak, licz się z tym że akumulator dwa lata wytrzyma, trzeba bardzo o niego dbać, sprawdzanie napięcia spoczynkowego i ładowanie prostownikiem kontrolnie co jakiś czas, bo jak będziesz grzał muzą ostro to będzie niedoładowany.
Podstawowa sprawa jest taka, waty nie grają, grają decybele, wybierz głośnik z największą skutecznością w miarę możliwości.
Kolejna sprawa to skrzynia BR, która potrzebuje dużo mniej mocy żeby wytworzyć takie samo ciśnienie akustyczne jak skrzynia closed.
Ja akurat miałem RE8S4 w skrzyni zamkniętej, 150W RMS, dostawał z mostka w xetecu około 350W RMS i jak dla mnie było to w zupełności wystarczające granie pod uzupełnienie odseparowanego przodu.
U mnie były kable 20mm2 na plus oraz minus do akumulatora i nawet przy mocnym grzaniu nie było odczucia żeby wzmacniaczom brakowało czegoś.
I tutaj dochodzimy do moich osobistych przemyśleń, dobrze by było żebyś zanim kupisz powiedzmy tego pierwszego pionka podjechał gdzieś na zlot/spot, czy z tego forum czy ze strefy car audio i wsiadł do jakiegoś auta posłuchać. A jeszcze lepiej jakbyś miał już pociągniętą instalację ze wzmacniaczem i przełożyć od kogoś skrzynię, czy tam kilka skrzyń, popatrzeć posłuchać porównać jak zachowuje się closed/BR, w różnych konfiguracjach wielkości przetwornika. Żeby się nie okazało na przykład że 25cm w BR to za dużo i wystarczyłoby 25cm w closed, czy 20cm w BR.



Hardcore Till I Die ^^
 
 
 
Matizeł


Auto: Matiz Top 1999r. 0.8 SOHC
Wiek: 23
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 17
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2020-11-18, 22:39   

Głośnik Pioneer TS-A250S4 jest już kupiony i to on jest zamontowany w mojej skrzyni BR (25cm) podobnież kupione są też kable dokładnie 20mm2. Wszystko było brane z myślą o Crunch GTX2600 lub GTX2400 ale one (podobno jak twierdzą znajomi) mogą być zbyt wymagające dla instalacji elektrycznej, A ja z kolei średnio się na tym znam bo bardziej siedzę w temacie zwykłych głośników niż wzmacniaczy i prądu w aucie.



Małe auto może więcej!
 
 
smisnykolo
H.T.I.D.


Auto: było Tico SX | Leon
Imie: Adam
Pomógł: 100 razy
Wiek: 33
Dołączył: 12 Paź 2010
Posty: 1873
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-11-19, 09:21   

Matizeł ze swojej strony mogę napisać tylko bierz mocniejszy.



Hardcore Till I Die ^^
 
 
 
Matizeł


Auto: Matiz Top 1999r. 0.8 SOHC
Wiek: 23
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 17
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2020-11-19, 18:19   

Mocniejszy to gtx2600 (jeśli o wzmacniacz chodzi) próbowałem znaleźć jakieś informacje na temat tego jaki pobór mocy mają te wzmacniacze w amperach ale zero informacji gdziekolwiek, jest jedynie informacja o tym jakie bezpieczniki mają. Niestety nie mam żadnej możliwości żeby który kolwiek z tych sprzętów podłączyć u mnie i zobaczyć efekty więc kupuję prawie w ciemno a muszę miec pewność że nic się nie stanie z autem bo jest dopiero co po gruntownym remoncie (a nie uśmiecha mi się wymieniać też instalacji :wink: ). Pisałeś o decybelach o ile w aktywnych łatwo to znaleźć (PIoneer TS-WX400DA 100dB, PIONEER TS-WX300A 113dB) o tyle konfiguracji skrzynia+wzmacniacz gorzej, przy głośniku to 73 lub 79dB (obie wartości są podane) a przy wzmacniaczu decybele są wymienione w parametrach "Stosunek sygnału do szumu" i "Separacja kanałów" więc to chyba nie to ale mogę się mylić w końcu pierwszy raz kupuję wzmacniacz i chcę doradzić się kogoś kto ma większe pojecie na ten temat



Małe auto może więcej!
 
 
Linker #2
Reklama


Auto: brak
Wiek: 30
Posty: 140
 

 
smisnykolo
H.T.I.D.


Auto: było Tico SX | Leon
Imie: Adam
Pomógł: 100 razy
Wiek: 33
Dołączył: 12 Paź 2010
Posty: 1873
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-11-19, 19:23   

Matizeł wzór na moc to P=U*I, co przy założeniu że wzmacniacz daje 600W RMS w mostku oznacza że przy napięciu 14.4V prąd to 42A. Jeżeli alternator w matizie jest taki sam jak w tico to maksymalny prąd jaki może dać to 50A czyli nie ma problemu. Ale akumulator trzeba kontrolować.

Pioneer TS-A250S4 podają że ma 74dB przy 1W.
czyli 2W - 77dB
4W - 80dB
8W - 83db
16W - 86dB
32W - 89dB
64W - 92dB
128W - 95dB
256W - 98dB
512W - 101dB
Ale należy pamiętać że dla skrzyni BR natężenie dźwięku będzie wyższe, nie mogę w tej chwili znaleźć informacji i wykresów o tym, tutaj jest coś https://ssl.diyaudio.pl/content.php/22-Zamknieta-vs-bass-reflex ale nie o to mi chodziło. W każdym razie chodzi o to że żeby osiągnąć to samo ciśnienie akustyczne dla skrzyni BR wystarczy podać mniej mocy niż dla skrzyni closed.



Hardcore Till I Die ^^
 
 
 
Matizeł


Auto: Matiz Top 1999r. 0.8 SOHC
Wiek: 23
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 17
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2020-11-19, 20:08   

Z tego co widzę alternator jest taki sam. Czyli w teorii GTX2600 da sobie radę bez płomieni pod maską :D cieszy mnie to ale jeszcze się zastanowię na 100% zanim kupię. Alternator mam wymieniony na nowy w sierpniu więc powinien być w dobrej formie. Fajnie że rozpisałeś moc tego głośnika bo wiem teraz jaką posiada czyli około 101dB jeśli chodzi o moc RMS. Pisałeś że prąd jaki może dać alternator to 50A ale jak to wygląda kiedy samochód zużywa prąd też na inne rzeczy jak audio z przodu i tyłu, radio, lampy (niestety prądożerne halogeny) i inne drobnostki, czy wtedy 50A wystarczy zakładając że wzmak bierze 42A?
I czy proporcjonalnie wzmak 400W RMS bierze 28A?



Małe auto może więcej!
 
 
smisnykolo
H.T.I.D.


Auto: było Tico SX | Leon
Imie: Adam
Pomógł: 100 razy
Wiek: 33
Dołączył: 12 Paź 2010
Posty: 1873
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-11-20, 10:58   

Matizeł To tak nie działa, z powodu braku prądu nie uszkodzisz instalacji, instalację mógłbyś uszkodzić nadmiarem prądu. Niedoborem prądu możesz uszkodzić sprzęt czyli wzmacniacz i przetwornik. Decybele to nie miara mocy tylko skuteczności. Moc RMS głośnika to moc jaką głośnik może przyjąć w sposób ciągły bez jego uszkodzenia.

50A to maksymalny prąd który może wytworzyć alternator, w praktyce tyle nie osiąga, do tego dochodzi kwestia że swoje maksimum osiąga w pewnym zakresie obrotów. Ale to by był potrzebny wykres charakterystyki działania.

Zużycie prądu w samochodzie można szacunkowo obliczyć, światła mijania ok 10A, radio około 10A, dmuchawa (nie wiem), a jeszcze zasilanie silnika.

Jaki byś nie założył wzmacniacz to prądu i tak masz za mało przy założeniu że będzie cały czas grzał pełną mocą. Natomiast jak będziesz słuchał normalnie, i wzmacniacz zadowoli się 10-15A to nic się nie wydarzy, tylko wszystko z głową, bo jak będziesz grzał to prąd z alternatora nie wystarczy na zasilenie całej instalacji i wtedy niedobory będzie zaciągał z akumulatora, co może go szybko wykończyć.

Około 42A dla GTX2600 to jest jego maksymalny szacowany pobór prądu, jak nie ciśniesz to tyle nie wciąga. GTX2400 tak wychodzi około 28A.

Nie wiem jakie tam masz audio z tyłu, ale je odłącz, jak masz zrobiony przód i do tego dorzucić suba to masz dobre warunki do stworzenia sceny jak sobie wystroisz radio z czasami.



Hardcore Till I Die ^^
 
 
 
Matizeł


Auto: Matiz Top 1999r. 0.8 SOHC
Wiek: 23
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 17
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2020-11-27, 15:29   

Finalnie wybór padł na PIONEER TS-WX300A, zaledwie 13A maksymalnego poboru mocy a sprzęt musiałem ustawić w zasadzie na 0 gain i 0 bass boost bo w malutkiej skrzynce jaką jest sam matiz całkowicie to wystarcza więc i zużycie prądu zakładam że jest sporo mniejsze. Ogółem szyby się trzęsą, wycieraczka z tyłu skacze a pasażerowie ekscytują. Być może jakiś zagubiony jegomość będzie czytał ten wpis za 2, 5 czy 7 lat i trochę pomoże mu ta informacja.

PS. alternator w Mietku ma jednak 65A więc nieco więcej niż zakładałem początkowo.



Małe auto może więcej!
 
 
Podobne tematy
Odpowiedz do tematu

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group


Polityka Prywatności   |   O Forum   |   Kontakt